Brev:
Gider ikke sutteflaske
14. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Gider ikke sutteflaske
Hej Helen,
Så er den gal med mælkeindtaget igen hos min ene dreng. Han er blevet ammet fuldt ud indtil han blev 7½ måned gammel, hvor jeg valgte at stoppe med at amme, selvom han gerne ville have fortsat. Han er aldrig blevet rigtig glad for sutteflaske, og den seneste måned er det blevet helt håbløst. Han er snart 9 måneder gammel, så jeg forsøger mig med 3 flasker i døgnet, men det er en kamp uden lige.
Vores dag ser således ud:
8.00: Morgenmad, øllebrød/flerkornsgrød/bolle med smør og ost, vand af kop. Spiser ca. en dl eller en halv bolle.
9.30: Bolle med smør, frugt, vand af kop. Spiser en kvart bolle og noget frugt.
10.00-11.15: Sover
12.00: Frokost. Brød med pålæg, mos fra aftensmaden aftenen før. Vand af kop. Spiser lidt under en halv skive bondebrød og ca. 10 skefulde mos.
13.30: Flaske MME, 150 ml som tvinges i ham henover 45 min. under store protester. Han vil enten ikke tage flasken i munden, eller vil gerne tage flasken i munden, men leger bare med den uden at sutte mælk ud. Men han får de 150 ml.
14-16: Sover
16.00: Yoghurt med havregryn el. banan med mælk el. grød. Spiser en dl eller en halv banan og ca. 30-40 ml MME.
18.00: Grøntsagsmos med kød, lidt frugt til dessert. Vand af kop. Spiser ca. 1-1½ dl.
19.30: Forsøg på flaske med MME. Spiser 40-50 ml henover en halv time under store protester, falder så i søvn og vågner ca. 45 min. senere og spiser 100 ml MME hurtigt og effektivt halvt i søvne.
03.00: Spiser 150 ml MME hurtigt og effektivt halvt i søvne.
6.30: Vågner.
Som du kan se, er det flaskerne i hans vågne timer, der kikser. De to flasker, han spiser under søvnen, går fint. Men det er simpelthen en daglig kamp at få ham til at drikke af flasken i dagtimerne, og det tager så meget af min tid og energi. Jeg er virkelig frustreret over, at vi skal blive uvenner over den mælk hver dag.
Der er tilsyneladende intet i vejen med smagen af mælken eller selve flasken, for han vil gerne drikke om natten. Jeg har forsøgt at flytte flasken frem til kl. 9.30 og bytte om på de to måltider, men det hjælper ikke. Jeg har også prøvet at give mælk af kop, sprøjte og tudekop, men det virker heller ikke. Jeg har også forsøgt mig med en mindre frokost og aftensmad, men heller ikke det virker.
Jeg er løbet tør for ideer - hvad siger du? Jeg ved jo, at jo mindre han drikker i løbet af dagen, jo mere skal han indhente om natten, og det er han slet ikke vågen nok til (han er endelig begyndt at sove igennem). Håber du har et forslag.
Venlig hilsen
En frustreret mor