Gider ikke sutteflaske

14. maj 2008

Alder:
8 mdr.

Gider ikke sutteflaske

Hej Helen,

Så er den gal med mælkeindtaget igen hos min ene dreng. Han er blevet ammet fuldt ud indtil han blev 7½ måned gammel, hvor jeg valgte at stoppe med at amme, selvom han gerne ville have fortsat. Han er aldrig blevet rigtig glad for sutteflaske, og den seneste måned er det blevet helt håbløst. Han er snart 9 måneder gammel, så jeg forsøger mig med 3 flasker i døgnet, men det er en kamp uden lige.

Vores dag ser således ud:

8.00: Morgenmad, øllebrød/flerkornsgrød/bolle med smør og ost, vand af kop. Spiser ca. en dl eller en halv bolle.
9.30: Bolle med smør, frugt, vand af kop. Spiser en kvart bolle og noget frugt.
10.00-11.15: Sover
12.00: Frokost. Brød med pålæg, mos fra aftensmaden aftenen før. Vand af kop. Spiser lidt under en halv skive bondebrød og ca. 10 skefulde mos.
13.30: Flaske MME, 150 ml som tvinges i ham henover 45 min. under store protester. Han vil enten ikke tage flasken i munden, eller vil gerne tage flasken i munden, men leger bare med den uden at sutte mælk ud. Men han får de 150 ml.
14-16: Sover
16.00: Yoghurt med havregryn el. banan med mælk el. grød. Spiser en dl eller en halv banan og ca. 30-40 ml MME.
18.00: Grøntsagsmos med kød, lidt frugt til dessert. Vand af kop. Spiser ca. 1-1½ dl.
19.30: Forsøg ...

Annonce

... på flaske med MME. Spiser 40-50 ml henover en halv time under store protester, falder så i søvn og vågner ca. 45 min. senere og spiser 100 ml MME hurtigt og effektivt halvt i søvne.
03.00: Spiser 150 ml MME hurtigt og effektivt halvt i søvne.
6.30: Vågner.

Som du kan se, er det flaskerne i hans vågne timer, der kikser. De to flasker, han spiser under søvnen, går fint. Men det er simpelthen en daglig kamp at få ham til at drikke af flasken i dagtimerne, og det tager så meget af min tid og energi. Jeg er virkelig frustreret over, at vi skal blive uvenner over den mælk hver dag.

Der er tilsyneladende intet i vejen med smagen af mælken eller selve flasken, for han vil gerne drikke om natten. Jeg har forsøgt at flytte flasken frem til kl. 9.30 og bytte om på de to måltider, men det hjælper ikke. Jeg har også prøvet at give mælk af kop, sprøjte og tudekop, men det virker heller ikke. Jeg har også forsøgt mig med en mindre frokost og aftensmad, men heller ikke det virker.

Jeg er løbet tør for ideer - hvad siger du? Jeg ved jo, at jo mindre han drikker i løbet af dagen, jo mere skal han indhente om natten, og det er han slet ikke vågen nok til (han er endelig begyndt at sove igennem). Håber du har et forslag.

Venlig hilsen
En frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige